Éves matrica típusok
éves megyei és éves országos
Igen sok ember csak nagy ritkán hagyja el saját települését vagy megyéjének határát, csupán néha, nyaralás alkalmával, rokonlátogatáskor hajt fel az autópályákra.
Nekik természetesen elegendő a tíz napos vagy egyhavi autópálya matrica, azonban mindazoknak, akik munkájuk, családjuk, barátaik, hobbijuk vagy számos egyéb ok miatt gyakran járják az ország autópályáit, mindenképpen praktikusabb megejteniük év elején egy viszonylag nagyobb beruházást, és egész évben élvezhetik az utakon való közlekedést szabadon, idő megkötöttség nélkül az egész országot lefedve. Mindazok, akik sokat utaznak és ezáltal az autópályák rendszeres használóinak számítanak, azoknak nem érdemes tíznaponta vagy havonta fáradozni az autópálya matricával – számukra az éves matrica nem csak időmegtakarítás, de sokkalta gazdaságosabb megoldás is.
Hazánkban
- Bács-Kiskun megye,
- Baranya megye,
- Borsod-Abaúj-Zemplén megye,
- Csongrád megye,
- Fejér megye,
- Győr-Moson-Sopron megye,
- Hajdú-Bihar megye,
- Heves megye,
- Komárom-Esztergom megye,
- Somogy megye,
- Szabolcs-Szatmár-Bereg megye,
- Tolna megye,
- Vas megye,
- Veszprém megye,
- Zala megye,
- Pest megye
rendelkezik gyorsforgalmi úthálózattal, amikért fizetni kell, és ahová az éves autópálya matrica érvényes.
Miért is gazdaságos megoldás az éves országos matrica?
Az éves országos autópálya matrica mellett igen sok érv szól. Azt tudjuk, hogy Magyarországon 19 megyével bírunk, és az egy évre szóló megyei matrica ára személygépkocsik esetében 5000 forint, tehát amennyiben a megyék számát megszorozzuk az éves megyei matricák árával – amely lefedettséget nyújtana az egész ország autópálya hálózatára –, akkor 95 000 forintot kapnánk. Ezesetben nem lenne kérdéses, hogy ezt az opciót, vagy a 45 000 forintos éves országos matricát válasszuk, mert hiszen ki szeretne fölöslegesen kifizetni 50 000 forintot. A számítás azonban olyan szempontból hibás, hogy vannak olyan megyék, ahol nincsen autópálya, tehát ide matricát sem lehet venni; valamint előfordulhat, hogy bizonyos útszakaszokért ideiglenesen nem kell fizetni. Számoljunk tehát azokkal a megyékkel, amely rendelkezik fizetős autópálya szakaszokkal. Mint kicsivel fentebb is láthatjuk, hazánkban 15 ilyen megye van, tehát ha ezt szorozzuk be az éves megyei matrica 5000 forintos díjával, akkor az összeg 75 000 forint lesz, ennyibe kerülne az országos lefedettség, ha nem lenne országos matrica, amely 30 000 forintnyi differenciát ad ki.
Arról is tudnunk kell, hogy egy igen erős érv az éves országos matrica mellett az, hogy az évben minden díjköteles szakasz használatba vehetővé válik számunkra, pontosabban még azok is, amelyekért eddig nem is kellett fizetnünk, de év közben díjkötelessé teszik. Nincs olyan szabály tehát, hogy amennyiben január 31-én vásárolunk matricát, akkor az csupán a január 31-én díjköteles szakaszokra ad használat jogosultságot, hanem azokra is, amelyek például november 2-án lettek fizetősök. Ennek tükrében arról sem szabad megfeledkezni, hogy ma már minden olyan autóvezetőnek szükségszerű autópályamatricát vásárolni, akik eddig két olyan úton közlekedtek, amelyek idáig nem volt díjkötelesek.
Azonban igen nagy rá a ráció, hogy a későbbiekben a fontosabb útszakaszokat mégis díjkötelessé teszik, és ebben az esetben – mint a többi példa esetében is – országos matricánk erre is érvényes lesz. Pest megye már így is rendhagyó példaként szolgál, itt ugyanis nem csupán az M kezdőbetűvel jelölt és a számozott gyorsforgalmi utak a díjkötelesek, hiszen itt az M0 jelzetű körgyűrű, valamint a 4-es főút bizonyos szakaszai is díjkötelesek, amelyeknek használatára az autópálya matrica ad jogosultságot.
Az éves megyei matrica és az éves matrica közötti döntést az is elősegíti, hogy a megyei matrica az adott megye határán túl csak az első sorompóig érvényes, így véletlen hibák következtében igen könnyen zsebelhetünk be büntetést.
A heti és a havi matrica is magában hordozza azt a veszélyt, hogy figyelmetlenségből megfeledkezünk annak lejárati dátumáról, így könnyedén megérkezhet a bírság. Amennyiben éves matricába ruházunk be, mindenképpen érdemes az év elején megvásárolni azt, ugyanis a matrica minden esetben a következő év január 31-ig, éjfélig érvényes, függetlenül attól, melyik hónapban vásároltuk meg a matricát. Ezek mellett a járművek matricáinak minden kategóriája drágulást szenvedett el a heti matricák, a havi matricák és az éves megyei matricák esetében, azonban az éves matrica a D1M, D1, D2 és U kategóriájában egységesen 42 980 Ft-ba kerül, míg a buszok esetében 199 975 Ft.
Amennyiben nekünk D1 kategóriába tartozó járművünk van, akkor a havi matrica 4 780 Ft, az éves megyei 5000 Ft, tehát amennyiben nyolc hónapnál többet utazunk, vagy nyolc megyénél több helyen járunk rendszeresen az országban, mindenképpen pénzt spórolunk meg. Azonban ha D2 díjkategóriába tartozik járművünk, akkor a havi matrica ára 9 560 Ft, míg az éves megyei matrica díja 10 000 Ft, tehát ha négy hónapnál többször használjuk az autópályákat, vagy négy megyénél több országrészen járunk, máris gazdaságosabb az éves matrica.
Mindezek mellett nem elenyésző érv az éves matrica mellett, hogy nem kevés időt takarítunk meg azzal, hogy nem havonta állunk sorban matricáért, hanem egyszer egy évben megvásároljuk akár online, és tizenkét hónapig élvezhetjük annak szabadságát és biztonságát.